خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افراد جوان با بیماریهای روانی شدید، بیشتر است

 16 دسامبر 2016- تحقیقات نشان داده است که افراد بالغ جوانی که با مشکلات شدید روانی مواجه‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

دانشمندان کالج کینگ لندن به تجزیه و تحلیل ارتباط بیماری شدید روانی با دیابت نوع 2 و تفاوت این ارتباط براساس قومیت و سن پرداختند.

 یک گروه از محققان به رهبری دکترJayati Das-Munshi، پرونده‌ی پزشکی 588 هزار بیمار ویزیت شده توسط پزشکان عمومی را در لندن بررسی نمودند.

 نتایج این بررسی نشان داد 7.6درصد از افرادی که به بیماری شدید روانی مبتلا نبودند به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، درحالیکه این آمار برای افراد مبتلا به بیماری شدید روانی به 16 درصد می‌رسد. سن، جنس و زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی از جمله متغیرهایی بودند که در این تحقیق در نظر گرفته شده اند.

شیوع دیابت نوع 2 درمیان افرادی با بیماریهای شدید روانی که بین 18 تا 34 سال سن داشتند، 3.3درصد بود، این آمار برای افراد 35 تا 54 سال به 14.3درصد و برای افراد بالای 55 سال به 27.5می‌رسید. درحالیکه، در افرادی که به بیماریهای شدید روانی مبتلا نبودند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد 18 تا 34 سال، 9 درصد و در میان افراد 35 تا 54 سال و بالاتر از 55 سال تنها یک درصد گزارش شد.

همچنین محققان مشاهده کردند که احتمال ابتلا به مشکلات اصلی سلامت روان در افراد هندی، بنگلادشی و پاکستانی که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، بیشتر است.

 محققان نتیجه‌گیری نمودند که خطر نسبی ابتلا به دیابت نوع 2 درمیان جمعیت جوان بالاتر است. این ارتباط با وجود تجویز داروها ضد روان پریشی، همچنان باقی بود، درمیان افراد متعلق به اقلیتهای قومی شیوع دیابت نوع 2 درافرادی که به مشکلات شدید روانی مبتلا بودند، بالاتر بود.

محققان معقتدند که به تحقیقات و بویژه سیاست‌گزاری بیشتری برای غربالگری و مراقبتهای بالینی از افراد مبتلا به مشکلات حاد روانی نیاز داریم.

این پژوهش می‌تواند پیامدهایی را برای برنامه‌های غربالگری دیابت نوع 2 به همراه داشته باشد. نویسندگان مقاله می‌گویند: این یافته ها روشنگر بحث‌های جاری در مورد غربالگری دیابت نوع 2 است و نشان می‌دهد غربالگری دیابت در میان افراد مبتلا به بیماریهای  شدید روانی، بویژه در میان افراد جوان و در مناطقی با تنوع قومیتی باید انجام گردد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/type-2-diabetes-risk-greater-in-young-people-with-severe-mental-illness,-study-finds-97352109.html